Paremmalla kommunikoinnilla parannetaan merkittävästi kattourakoiden sujuvuutta ja laatua.

Toisinaan Kate-Ässille tulee yhteydenottoja siitä, että työt eivät etene katolla suunnitellusti  tai miehiä ei työmaalla näy, vaikka piti olla jo ”eilen” työmaalla.

Se että tällaisia viestejä tulee, kertoo siitä, että jotain on mennyt pieleen. Rakennusalalla on paljon muuttuvia tekijöitä, joiden myötä ei näistä tilanteista päästä varmaan koskaan täysin eroon, mutta paljon on silti tehtävissä asioiden parantamiseksi ja valtaosa näistä tilanteista saataisiin ehkäistyä oikeilla toimilla. Kysyimme Kate-Ässien kokeneelta konkarilta projektipäällikkö Kimmo Piiroselta, kuinka työmaat saataisiin sujumaan erityisesti asennustöiden järjestelyissä. Kimmo pyörittää noin 30:tä kattotyömaata joten näkemystä asiaan häneltä varmasti löytyy.


Kimmo Piironen | Kate-Ässät Oy

Kimmo, kuinka usein kohtaat tilanteita, joissa saat yhteydenottoja työmailta, että missä miehet kun piti olla hommat jo käynnissä?

K: No kyllä niitä valitettavasti silloin tällöin tulee, vaikka aina pyritään asiakkaitamme palvelemaan niin hyvin kuin mahdollista.

Mistä se mielestäsi johtuu, että tällaisia tilanteita tulee vastaan?

K: Tilanteet muuttuu ja elää koko ajan, säät tietysti vaikuttavat myös paljon töiden etenemiseen koska jos sääsuojaa ei ole, vedeneristystöitä ei voi tehdä sateilla ja ne aiheuttaa viivästyksiä ja siitä syystä johtuen ei aina pystystä vastaamaan tarpeisiin, siitä kyllä pyritään aina ilmoittamaan etukäteen. Mutta kyllä suurimmat syyt löytyvät puutteellisesta kommunikoinnista ja heikosta ennakkosuunnittelusta meidän (urakoitsija) ja tilaajan (pääurakoitsija) välillä. Olen sanonutkin asiakkaille, että kyllä pystyn lupamaan työmaille asentajan 99% todennäköisyydellä jos vaan saan siitä tiedon viikkoa ennen kuin tarve on, mutta valitettavasti asiat eivät näin yleensä mene ja asentajia kysellään usein vain päivän varoitus ajalla töitä jatkamaan, mutta”resursointipalapeli” on niiltä osin kyllä jo pelattu. Tietysti jos tilanne on todella akuutti, yritetään kyllä pystyä tilanteisiin reagoimaan. Sekin on tietysti ymmärrettävää, että rakennustyömaalla tilanteet muuttuvat eikä tarkkaa ajankohtaa huopakattoasentajalle ole työmaallakaan aina kovin paljoa ennalta tiedossa.

Mitä seikkoja nostaisit jotka mielestäsi parantaisivat sujuvuutta työmaalla?

K: Liikaa en voi korostaa kommunikaation tärkeyttä, josta tuossa äsken mainitsinkin. Olisi myös hyvä, että bitumikateasennuksiin liittyvistä työvaiheiden muutoksista tulisi heti tietoa, ettei asentajia ajatettaisi turhaan työmaalle, jos mestat eivät olekaan vielä valmiina. Vaikka kyllä tietysti meilläkin on velvollisuus olla säännöllisesti yhteydessä ennalta työmaihin, että tiedetään missä mennään. Se minkä olen myös huomannut on, että huopatöihin varatut työajat ovat usein pielessä ja tästä aiheutuu turhaa säätöä, stressiä ja kulujakin koska seuraavat työvaiheet on aikataulutettu liian aikaisin ja bitumitöille varattu aika on liian lyhyt. Huopakattojen ja perusmuurien, pihakansien vesitiiveys on kriittistä kiinteistöjen toimivuuden kannalta, joten riittävän työajan varaaminen bitumitöille on tärkeää, ettei töitä pakoteta tekemän liian kovalla kiireellä. Me kyllä autamme mielellämme työmaamestareita arvioimaan vedeneristystöiden työaikoja ja muutenkin jos vaan kysytään koska tämä on meidän leipälaji ja yhdessä näitä hommia kuitenkin tehdään.

Olisiko meillä vesikattourakoitsijana tässä mitään parannettavaa?  

K: No varmasti on. Kun sopimusvaiheessa kirjattu töiden aloitusajankohta lähestyy, voidaan olla aktiivisemmin työmaalle yhteydessä ja käydä myös katsomassa mestaa sekä muutenkin esittäytymässä, että tiedetään mitä, milloin ja kenen kanssa ollaan hommia yhdessä tekemässä. Myös ennen urakan aloitusta sopimuksen,- ja  työnsisältö on oltava meille selvää. On tärkeää, että aloituspalaverissa ollaan aktiivisesti mukana ja suunnitelmat sekä muut työn suorittamiseen liittyvät seikat ovat meille selviä, että osataan poimia palaverissa esiin asioita jotka ovat esimerkiksi vielä auki tai vaativat tarkennusta. Kun hommat käynnistyvät, on työn sisällön oltava selvää. Aina se ei sitä ole ollut, ja kyllä siinä on toisinaan ollut peiliin katsomisen paikka, kun ei olla riittävän hyvin käyty asiakirjoja läpi. Myös tietysti jatkuva työmaan etenemisen seuranta ja työmailla käynti on avainasemassa, että työmaat rullaisivat mahdollisimman hyvin. Näissä asioissa me pyrimme jatkuvasti parantamaan omaa toimintaa.

 

Haluaisitko nostaa vielä jotain työmaan sujuvuuteen liittyvää esille?

K: Luottamuksellisen ilmapiirin rakentaminen meidän ja työmaaporukan välille luo hyvän pohjan sujuvalle yhteistyölle. Olen huomannut, että kun sanoo rehellisesti niin kuin asiat ovat, saa yleensä myös vastineeksi rehellisyyttä. Ei asiat aina näin mene, mutta tähän me Kate-Ässillä pyritään.

 

Kimmon prinsiipit sujuvalle yhteistyölle

  • Aloituspalaveriin mukaan kaikki ne työnjohtohenkilöt molemmilta osapuolilta jotka hommaan osallistuvat

  • Jatkuva, (mutta ei turhaa) kommunikointia molempiin suuntiin

  • Työmaakäynnit, joissa hommia käydään ennakoivasti läpi

  • Vedeneristystöiden osalta aikataulun muodostaminen yhdessä urakoitsijan- ja tilaajan kanssa

  • Vähintään viikkoa ennen tieto meille milloin hommat käynnistyy tai jatkuu, että osataan varata asentajat paikalle

  • Etukäteen sovittuna millaisessa kunnossa mestan pitää olla että hommia voidaan tulla tekemään

  • Töiden sopiminen vain meidän työnjohdon tai projektipäälliköiden kanssa (ei asentajien)

 

Kate-Ässät on bitumikateurakointiin erikoistunut yritys joka työllistää tällä hetkellä noin 60 henkilöä. Urakoimme vesikatot, pihakannet, terassit, viherkatot ja perusmuurit.

 

Lue täältä lisää tietoa Kate-Ässien palveluista

Edellinen
Edellinen

Petri Nilsson nimitetty projektipäälliköksi Pelti-Ässille

Seuraava
Seuraava

Pihakansien ja perusmuurien tiivistys – saisimmeko ehdottaa polyureaa?